esitykset / directing

Työskentelen myös esitystaiteen parissa. Suunnittelen ja ohjaan erilaisia performansseja ja teoksia, etenkin Recover Laboratory -monitaideryhmässä. Alla muutamia ohjaamiani teoksia, joissa teen myös esitysten visuaalisen puolen.

I also direct and design performances, especially with Recover Laboratory, our multi-art performance group. Here are some of the things I have directed. I am also in charge of the visual side.

100 000 000 %
2018–21

Reality-show vanteille ja rummuille: Kilpailu huomiosta

Recover Laboratoryn 100 000 000 % on kuvataiteilijan tuomaroima kahden esiintyjän reality-show black boxiin, joka on imenyt inspiraatiota muun muassa tosi-teeveestä. Lavalla kilpaillaan huomiosta ja annetaan todellakin sata miljoonaa prosenttia. Kilpailijoiden välineinä tässä absurdissa kilpailussa toimivat rummut ja vanteet.

Teoksessa katsojalle näytetään tarkka kokoelma vauhtia, kiusaantuneisuutta, todellisuutta, surrealismia, kauneutta, tylsiä juttuja, toisen tukea, sekä meditatiivisia ja hirvittäviä tilanteita lavan täydeltä. Kaaoksen, palkitsevuuden ja ärräpäiden seassa kuvataiteilija näkee kauneuden prosessissa, eikä niinkään lopputulemassa. Hän pistää esiintyjät kisaamaan toisiaan vastaan, ottaen välillä mukaan impulssia katsojilta.

100 000 000 % imee vaikutteita sosiaalisesta mediasta, tosi tv:n tähdistä, tykkäyksistä, klikkauksista ja huomiosta. Päämääränä on paljastaa hieman empaattisempi, hellempi ja haavoittuvaisempi maailma, kuin se, mikä hallitsee somessa. Haluamme näyttää se aidon todellisuuden ja unelmien tavoittelun maailman, joka usein jää piiloon näyttöjen taakse.

Reality show for hoops and drums: A Competition for Attention

100 000 000% by Recover Laboratory is a reality show for the black box – refereed by a visual artist. The show has absorbed inspiration from, among other things, reality TV. The contestants take the stage to compete for attention – both from the audience and from the referee – and they do indeed give one hundred million percent. The competitor’s instruments in this absurd competition are hoops and drums.

The artwork gives the viewer an accurate collection of momentum, embarrassment, reality, surrealism, beauty, boring stuff, solidarity, and both meditative and horrific situations. Among all the chaos and the incidental curse words, the visual artist sees beauty in the process – and perhaps not so much in the outcome. She makes the performers compete against each other, occasionally taking impulses from the audience as well.

100 000 000 % draws from the themes of social media, reality tv stardom, likes, clicks, and attention. The aim is to reveal a world that is more gentle, emphatic, and vulnerable, than the one people show on social media. With the tactics of performance art, and the group’s strong base in interactive and immersive art, this experience aims to show the audience a side of our reality and dreams that is often hidden behind the screen.

Ohjaus ja videotaide (direction and visuality): Sofi Häkkinen
Esiintyjät (performers): Miradonna Sirkka and Aleksi Kinnunen

Tuotanto (production): Inna Huttunen
Ensi-ilta tulossa Cirkolla kesäkuussa 2021. Premiere coming up at Cirko in June 2021.
Click here for more info.

★★★★★

I Strip Myself of Binary
2018

Ohjaus ja videotaide (director and video artist): Sofi Häkkinen
Musiikki: (music) Samuli Kivelä
Tanssija (dancer): Annemari Kiviniemi

Kesto (duration): 10 min – 30 min (kokopitkä versio / full version)
Teos on valmis buukattavaksi! Ready for touring!
Click here for more info.

A Decision For Something Is Always A Decision Against Everything Else
2017

Teoksissa I Strip Myself of Binary ja A Decision For Something Is Always A Decision Against Everything Else kokeilemme erilaisia tapoja, joilla ihmishahmo ja videoprojektorin digitaalinen sumu sulautuvat yhteen. Tanssijan keho muuttuu teoksessa yleismaailmalliseksi kuvaksi ihmisestä, eikä jää vain naisen muodoksi. Hahmo hapuilee ympärilleen kuvavirrassa, etsien kohtaa ja paikkaa johon asettua, jättämättä binääriseen ulottuvuuteen silti mitään merkkiä paikalla olostaan. Vain puhdas liike ja tämä hetki ovat tärkeitä olennon sulaessa kasvottomaksi digitaaliseksi pyörteeksi videon alla. Aina on mahdollisuus päättää toisin.

In our collaborations I Strip Myself of Binary and A Decision For Something Is Always A Decision Against Everything Else the moving figure feels the space around them, dressing itself in the digital words flowing on it. The humane form disappears in the digital flow, making it a part of them without leaving a permanent mark in the binary nebula. The figure tests different options and positions, while all the time being aware of the insignificance of any final decision. Only the passing moment becomes significant, emphasised by the purity of the movement and the facelessness of the figure. Half way there is enough, and there is always a change to decide something else.

Ohjaus ja videotaide (director and video artist): Sofi Häkkinen
Musiikki: (music) Samuli Kivelä
Tanssija (dancer): Annemari Kiviniemi
Kesto (duration): 10 min
Teos on valmis buukattavaksi! Ready for touring!
Click here for more info.


Teosta on tukenut / This artwork has been supported by: Taike (Arts Promotion Center Finland)
.

★★★★★

Kajaanista
Kuuhun
2017

Kajaanista Kuuhun on performanssi, joka keksittiin Kajaanissa nurmikolla maaten. Siinä matkustetaan mukamas Kajaanista Kuuhun. Teoksen juuressa on omien ajatusmallien kyseenalaistaminen, itsesensuurin häivyttäminen ja huumori, sekä taiteenalojen rajojen venytys. Tavoittelemme hallittua kaaosta, jossa yleisö ei tiedä mikä on suunniteltua ja mikä improvisoitua. Jännite syntyy esiintyjien välisestä kommunikaatiosta, äänen ja liikkeen yhteensulautumisesta sekä kaaoksen rajoilla tasapainottelusta. Leikittelemme myös esiintyjien välisillä valtasuhteilla, tiedostaen ongelmallisen mies-soittaa-rumpuja-ja-nainen-tanssii-vanteiden-kanssa -asetelman.

Kajaanista Kuuhun (From Kajaani to the Moon) is a performance piece that was born when we were lying on the grass in Kajaani. It is an imagined journey from Kajaani to the Moon. The root of the artwork is questioning one’s own ways of thinking, getting rid of self-censorship, and widening the lines between different disciplines. We aim for a controlled chaos, where the audience cannot tell what is improvisation and what is planned. The tension is created with the communication and contact between the performers, the melting together of movement and sound, and dancing on the brink of chaos. We also play with the power-relations between performers, and are at the same time aware of the problematic a-man-plays-the-drums-and-a-woman-dances-in-front-of-him-with-hoops situation.

Ohjaus (director): Sofi Häkkinen
Esiintyjät (performers): Miradonna Sirkka & Aleksi Kinnunen
Teos on valmis buukattavaksi! Ready for touring!
Click here for more info.

★★★★★

Suklaavanne / Chocolate Hoop

2017 

Be here and there!
Suklaavanne kyseenalaistaa välineen tarkoituksen tuhoamalla sen ja rakentamalla sen uudelleen. 
Välineen tuho,
sulaminen,
epämuodostuminen,
temppujen tuho.
Makeaa,
pehmeää.

Esiintyjä nuoli veistäjän kädet. 
Taiteilija veistää parhaansa mukaan välineitä sirkustaiteilijalle, mutta mikään niistä ei toimi. Jokainen väline tuhoutuu yksitellen ja menettää arvonsa. Teos kyseenalaistaa sirkusvälineiden olemassaolon tarpeellisuuden.
Iho on kaksipuoleinen.

Suklaavanne on installaatio, video ja performanssi.

Be here and there!
Chocolate hoop questions the meaning of the equipment by destroying and re-creating it.
Destruction of the equipment,
melting,
deformity,
destruction of tricks.
Sweet,
soft.

The performer licked the hands of the sculptor.
The artist sculpts equipment for the circus performer as best as she can, but none of them work. Each gadget breaks down, losing its’ value. The artwork questions the existence of circus equipment.
The skin has two sides.

Chocolate hoop is an installation, a video and a performance.

Ohjaus ja veisto (Director & sculptor): Sofi Häkkinen
Esiintyjä (performer): Miradonna Sirkka
Kesto (duration): 10 min
Valmis buukattavaksi! Ready for touring!

★★★★★

★★★★★

Recover Laboratory
Ohjaaja ja visuaalinen johtaja vuodesta 2015 / Co-Director & Visual Director since 2015

Recover Laboratory on suomalainen monitaideryhmä, jota johtaa kolme nuorta ammattilaista; sirkus- ja performanssitaiteilija Miradonna Sirkka, kuvataiteilija Sofi Häkkinen ja kokemussuunnittelija/tuottaja Inna Huttunen. Ryhmä on nykysirkusta ja nykytaidetta muihin taiteenaloihin yhdistävä kameleontti, joka luo immersiivisiä ja paikkasidonnaisia taidekokemuksia. Herkullisen eriskummalliset, jopa absurdin surrealistiset teokset ovat useimmiten labyrintteja – ja toisinaan jotain aivan muuta. Ne ovat luonteeltaan tilasidonnaisia ja kokemuksellisia taideteoksia, joiden sisään katsoja-kokija astuu fyysisesti ja psyykkisesti: esimerkiksi valtavia reittimäisiä esityksiä, mukaansatempaavia ihmemaita lapsille, surrealistisia kohtauksia festivaaleihin ja tapahtumiin, sekä pienempien kokoonpanojen esityksiä myös perinteisempiin esitystiloihin. Recover Laboratoryn teoksissa toistuvat teemat ihmisten välisestä kohtaamisesta ja kontaktista, katseesta, ihmisyydestä, surrealismista, ajasta ja ei-mistään. Ryhmän teoksissa ja esityksissä voi tapahtua mitä vain, tai ei mitään, niin kuin tavallisena arkipäivänäkin.

”Meille kaikella on merkityksensä. Ammennamme rehellisyydestä ja taiteen tuomasta vapaudesta olla. Kokemuksesi kanssamme saattaa olla lempeä tai raju, syvä tai etäinen, haastava tai pehmeä; se kuljettaa niin pitkälle kuin itse haluat. Mennään yhdessä.”

English

Recover Laboratory is a multi-artistic team of Finnish artists led by visual artist and artistic designer Sofi Häkkinen, circus and performance artist Miradonna Sirkka, and producer and experience designer Inna Huttunen. Recover Laboratory is a chameleon that combines visual and circus arts with different fields of art into immersive and site-specific experiences. The delightfully surreal, even absurd, artworks often take the form of a labyrinth – and sometimes something entirely else. They can be huge immersive performances, multidisciplinary shows on stage, surreal happenings at festivals and events, children’s immersive wonderlands – or something totally different. The recurrent themes in the company’s work are the connection between humans, contact, sight, communication, time, humanity, surrealism, and nothingness. Anything is possible in Recover’s spaces, just like everything is possible in an ordinary day.

”We see the extraordinary in nothingness. We draw life from honesty and connecting with people in the freedom provided by art. Your experience with us can be gentle or harsh, bizarre or detached, challenging or soft; it can go as far as you want. Let’s go together.”